menu

قرارداد داروخانه

 

۴ نکته مهم قرارداد خرید داروخانه 

من به عنوان داروساز در زمان خرید پروانه تاسیس داروخانه از یک همکار داروساز باید به چه نکاتی توجه کنم که دچار ضررهای مالی ، زمانی و حقوقی نشوم.در این مقاله به چهار نکته مهم در این خصوص اشاره می کنیم.

١-داشتن قرارداد 

اولین و مهمترین نکته در زمان خرید و فروش هر کالا یا خدماتی نوشتن قرارداد و مکتوب کردن توافقات هست که خرید و یا فروش پروانه تاسیس داروخانه نیز از این موضوع مستثنی نیست. در جلسات مشاوره ، همکاران بسیاری دیدیم که متاسفانه این نکته بسیار مهم را رعایت نکردند و فقط به صرف رد و بدل کردن چک و صحبت شفاهی خرید و فروش داروخانه را انجام دادند .طبیعتاً در صورت بروز هرگونه اختلاف ، احتمال ضررهای جبران ناپذیر  برای هر دو طرف معامله به شدت افزایش می یابد. 

٢- حضور موسس 

دومین نکته مهم زمان عقد قرارداد انتقال سرمایه داروخانه حضور شخص موسس و یا وکیل رسمی ( وکالتامه محضری با قید صریح حق انتقال سرمایه داروخانه به وکیل ) ایشان هست . بدون حضور موسس و یا وکالت‌نامه محضری به هیچ عنوان اقدام به خرید داروخانه نکنید که  متاسفانه عواقب حقوقی غیر قابل جبرانی در پیش خواهد داشت ، چرا که عملا پروانه تاسیس به عنوان یک مال و دارایی با ارزش ریالی متعلق به شخص موسس محسوب می گردد.

٣- حق فسخ 

در قرارداد خود مبلغ یا درصدی از مال الصلح را به عنوان حق فسخ درج کنید تا در صورتی که هر یک از طرفین از انجام تعهدات خود امتناع کرد مبلغ حق فسخ به عنوان خسارت در نظر گرفته و به شخص ذی حق پرداخت شود. به صورت عرف  در قرارداد های انتقال سرمایه داروخانه میزان حق فسخ حدوداً ۲۰ الی ۳۰ درصد مبلغ کل مال الصلح به عنوان حق فسخ در نظر گرفته می‌شود. طبیعتاً بالا بودن این مبلغ به این دلیل هست که بعنوان یک اهرم فشار جهت جلوگیری از فسخ قرارداد عمل کند.

۴- تعیین داور 

طبق قانون مدنی طرفین قرارداد می‌توانند در قرارداد شخص یا اشخاصی را به عنوان داور  تعیین کنند تا  در صورت بروز اختلاف شخص یا هیئت داوری ورود کند و رای صادر نماید . شایان ذکر هست که داور باید عادل ، بی طرف و آگاه به قوانین و توافقات طرفین حین قرارداد باشد . داشتن داور موجب صرفه جویی زمانی و ریالی می شود چرا که روند رسیدگی به اختلافات از طریق مراجع قضایی با زمان و هزینه بیشتری نسبت به مرجع داوری صورت می پذیرد.

سخن پایانی 

مجموعه فارما ١١٨ متشکل از دکتر داروساز ، کارشناس امور دارویی وتیم حقوقی متخصص در زمینه داروسازی آماده تنظیم انواع قرارداتهای اختصاصی داروخانه جهت همکاران داروساز سراسر کشور می باشد. ضمنا فارما١١٨ برای سهولت شما همکاران بستری را فراهم نموده که برای اولین بار در ایران عقد قرارداد های داروخانه بصورت غیر حضوری و آنلاین انجام می شود.

ضمناَ جهت شفافیت ابهامات ذهنی در خصوص نحوه خرید و فروش داروخانه می توانید از مشاوره های فارما ۱۱۸ استفاده نمایید.

جهت کسب اطلاعات و رزرو میتوانید با کلیک بر دکمه زیر تماس بگیرید.

 

 

اشتراک بگذاریم

دیدگاهتان‌را بنویسید